Diverse

Copilul meu a disparut!

Cosmarul cel mai mare al unui parinte Si totusi i se poate imtampla oricui si oriunde.

Am vazut din intamplare pe net un filmulet in care o mamica o intreaba pe fetita ei ce ar face daca vine un strain si ii da inghetata. Fetita ii confirma  ca va pleca cu el. Funny? Not.

Sa tot fie un an-doi de cand am inceput sa ii explic fiicei mele ce inseamna comunicarea, increderea, siguranta. Am ajus la stadiul in care o intrebam ce face daca o abordeaza in parc un strain. Si ii ofera inghetata. Si eu nu sunt atenta. “Pleci cu el?”, zic eu. „Pai…..da!”, raspunde Sofia. OMG!!!!!!! “Iau inghetata si ma intorc la tine”, zice ea senina.

In acel moment mi-a inghetat inima. Am realizat ca trebuie sa continui cu mare atentie “scolarizarea”. I-am explicat ca are voie sa vorbeasca cu oricine dar nu are voie sa plece cu nimeni. Nici 1 metru, nici dupa inghetata, nici sa vada un catelus, nici sa manance tort, etc. Am fost cat se poate de sincera cu ea si i-am explicat pericolele la care se expune. A inteles, a aprobat si cel mai important a pus intrebari, a cimentat singura informatiile oferite.

Rapirea unui copil este un pericol la tot pasul: scoala, parc, magazine, mediul on-line.

Statisticile arata ca in fiecare an, in Romania, dispar peste 3000 de copii.  Din fericire 97 % din ei sunt gasiti in timp util.

Factorii declansatori sunt foarte variati, incepand cu problemele din familie (conflicte, violenta, lipsa educatiei) si ajungand la neglijenta. Aici am gasit niste statistici actualizate. Conform acestor statistici mediul de disparitie este cu preponderenta urban. In functie de tipul disparitiei 66% reprezinta plecarea voluntara de acasa, 22% reprezinta plecare voluntara din centele de plasament,iar 3 % reprezinta rapirea parentala urmata de alte 3 procente denumite disparitie de origine neidentificata (rapire). Grupa de varsta vizata este intre 12-15 ani. Fara sa ma surprinda, 66% dintre persoanele rapite/plecate de acasa sunt fete.

Metodele de a convinge un copil sunt foarte variate si de cele mai multe ori nu sunt brutale. Copilul este ademenit fie cu dulciuri, fie cu jucarii sau chiar este invitat sa se joace cu alti copii, cu animale, etc. O mamica povesteste aici cum baietelul ei era sa fie rapit. Cand am citit povestea m-am cutremurat si o lacrima se zbatea sa ramana in coltul ochiului. Trebuie sa ne invatam copii sa spuna NU.

Din partea Inspectoratului general al Politei Romane, titular al problematicii copiilor disparuti este Serviciul Urmariri din cadrul Directiei Investigatii Criminale. Suna infricosator ca naiba!

In cazul in care un copil este dat disparut, exista mai multe canale de ajutor. In primul rand trebuie sunat la 112. Intervalul de timp intre disparitie si sesizare trebuie sa fie minim. Centrul Focus, membru al Missing Children Europe, lucreaza cot la cot cu autoritatile pentru a ajuta in aceste cazuri. Puteti suna la Centru Focus apeland 116 000 gratuit. Pe site-ul lor www.copiidisparuti.ro gasiti mai multe detalii.

Un alt ajutor vine din partea www.alertarapirecopil.ro. Este tot un mecanism de actiune complementar activitatilor pe care Politia si Parchetul le desfasoară in cazul disparitiilor de copii, fiind utilizat numai in situatii de rapiri sau disparitii care pun în pericol viata sau sanatatea copilului. Pe site-ul lor gasiti multe informatii utile.

Din 1983, 25 mai este ziua dedicata copiilor disparuti.

Dragii mei invatati copii sa spuna NU. Jucati-va interactiv si invatati-va copii ce inseamna siguranta.  Este o lectia utila si necesara.

Lasă un răspuns

