Eu, Parenting

Stiu sa ascult?

Relatia parinte-copil este extrem de importanta. Conectarea parinte-copil este baza relatiei. De acolo pleaca lucrurile minunate dar si cele mai putin placute.

Sunt mama, sunt om. Am momente de liniste si tarie. Am momente de slabiciune. Am momente in care pot face fata tavalugului emotional al copiilor, am momente in care simt ca nu le pot fi de folos. Relatia noastra parinte-copil este una normala si, zic eu, sanatoasa, de cele mai multe ori. Sunt momente in care imi dau seama, abia dupa ce a trecut furtuna, din pacate, ca nu am reactionat asa cum imi doream, asa cum m-am pregatit, asa cum „ar fi trebuit”. Sunt anumite momente in care simt ca am ajuns la capatul puterilor. Atunci stiu sigur ca nu pot fi de nici un ajutor, emotional vorbind. In timp, am observat ca ajutorul vine din ascultare. 

Dupa ce am descoperit parentajul prin conectare alaturi de Hand in Hand Parenting sunt mai atenta la semnale. Intr-o zi m-am trezit ca ii spun Sofiei „Mai copila, tu nu ma asculti!”. Am continuat activitatea. Mai pe seara cand am avut timp pentru mine mi-a ramas in minte ceea ce i-am spus. Mi-am dat seama ca de fapt eu nu ascultam asa cum trebuia, ca eu nu am fost atenta la semnalele ei. Mi-am pus intrebarea „Oare chiar ascult, sau ascult filtrat?”. Raspunsul era atat de simplu.

Sunt momente, zile, ore, saptamani, luni cand copiii se plang de (aproape) acelasi lucru. De exemplu : vreau tu sa imi citesti o carte, vor sa stea tot mai mult afara, vreau doar la mami/tati in brate, plang dupa un parinte, vor atentie de la un parinte. Pe scurt, copilul cere atentie sporita asupra aceleiasi probleme. Si noi am trecut prin aceasta faza. Am realizat ca nu acordam atentia cuvenita problemei. O tratam, dar nu asa cum dorea copilul, ci asa cum imi era mie, ca parinte, mai usor. De indata ce am coborat urechea am putut sa remediez problema.

O data ce am intrat in viata de zi cu zi alaturi de doi copii mici am devenit mai…artagoasa. Eram extrem de agila cand cineva facea vreo boacana, dar pentru ale mele nu mai aveam ochi sa le vad. Si uite asa m-am trezit intr-un cerc vicios al identificarii problemelor mele din cauza altora,, cand de fapt eu eram, si sunt (de cele mai multe ori) cauza. Si acum imi mai pierd echilibrul dar sunt mult mai atenta la detalii, semne si da, am invatat sa tac. Mai am de lucru la chestia asta….:)

Sa mai aduc aminte de spre urlat si tipat la copii? Da si eu am facut-o de nenumarate ori. Rezultatul era ZERO!  Reuseam doar sa agit mai tare, pe copii, pe sotul meu, pe mine. Dupa cum spuneam, am invatat sa tac, sa ascult, sa ma musc de limba. Pfuai ce greu a fost la inceput! Aveam impresia ca nu sunt ascultata, de ce trebuie sa tac si sa ascult…mie cand imi vine randul? Asa era la inceput. Acum, o data cu LP (Listening Partnership) mi-a venit randul. Este eliberator, ma descarc, plang, rad, casc, glumesc si iar plang, ma linistesc, golesc toate gandurile si fac loc iubirii neconditionate, rabdarii de aur.

Ca parinte, mi-am dat seama ca lucrurile nu sunt tocmai ok cand am realizat ca fiica mea tipa din camera dupa mine. De ce face asta, imi ziceam. Intr-o buna zi, am urlat din bucatarie dupa ea. Intr-o fractiune de secunda mi-am dat seama de ce urla Sof. Easy, copii vad, copii fac! Si azi ma mai trezesc ca tip dupa ei, dar destul de rar. Prefer sa fac acei cativa pasi pana in camera sa ii chem la masa, de exemplu.

Draga parinte, comportamentul toxic are o baza din copilarie. Eu nu imi aduc aminte dar simt ca o farama este de acolo. O data ce ai realizat acest lucru, o data ce ai decis sa iei atitudine lucrurile intra pe un drum mai bun, ca vrei si poti mai mult. Asta se  numeste recunoastere si vindecare. O sa simti schimbarea in tine si in relatia ta cu cei din jur. La fel ca mine.

Va las mai jos cateva imagini de la cei de la Cure Joy. Ei spun in imagini ce am vrut eu sa subliniez mai sus.

Această prezentare necesită JavaScript.

Mamici, vreau sa ne intalnim, sa vorbim, sa ne ascultam, sa ne sustinem, sa ne oferim umarul pentru o portie binemeritata de plans. Ce ziceti, sunteti interesate de o intalnire? Pentru mamicile din Sibiu, ne putem intalni face-to-face. Pentru mamicile de…peste tot, Skype is our chance! Mi-ar face mare placere sa va cunosc, sa vorbim. Fac cinste cu un ceai!

Ana

7 thoughts on “Stiu sa ascult?”

      1. Tot secretul constă în creștere, care înseamnă LIBERTATE. Părinții vor să dețină controlul creșterii, vor s-o dirijeze, s-o direcționeze, dupa capul lor, după ce au învățat de la alții, din cărți sau din experiență. Dar copilul este în sine o experiență UNICĂ, iar ceea ce știm noi este literă moartă. Vrem să fie pregătiți să facă față unor realități contrafăcute de egoismul nostru de condiționările, tradițile și prejudecățile noastre ? Atunci vom arunaca în arena vieții un alt luptător egoist, plin de scopuri, de conflicte interioare și exterioare, de frustrări, cum este VIAȚA asta egotică în care ne zbatem cu toții. Oare asta vrem cu adevărat, sau nu putem ”risca” să FIE el însuși ?! Este o întrebare capitală pentru multe conștiințe, care din nefericire nu primește un răspuns corect, responsabil. De aceea lumea noastră de mii de ani se schimbă doar formal.

        Apreciat de 1 persoană

  1. Exact asta am simtit eu astazi cand, din pur instinct, am hotarat sa ii dau copilului ce are nevoie. Fiind singura acasa, am observat ca faptul ca am tacut si am lasat balta totul pentru nevoia ei(nu pentru ca altfel mi-ar fi fost mie mai usor) copilul meu a fost mai linistit si, ca niciodata, am avut timp pentru toate iar acum, la miezul noptii, casa e curata, copilul imbaiat si linistit iar eu, mai calma si mai odihnita ca oricand. Nici nu stii cat bine mi-a facut articolul tau si cum, citindu-l, am realizat ca asta am facut eu astazi. Iti multumesc! Noapte lina! :*

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

